Εισαγωγή στο αρχαίο δράμα μέσα από παιχνίδι!

2022-11-19

Δημιουργοί: Φλωριανού Ελένη, Καμπάλιος Γιώργος, Αγγελάκου Δέσποινα- Διάρκεια: 2 ώρες- Δείτε το εκπαιδευτικό video που ετοιμάσαμε για τους μαθητές και παίξτε με την τάξη το διασκεδαστικό παιχνίδι γνώσεων: "ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος"

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ

ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ - Β ΛΥΚΕΙΟΥ

Δημιουργοί: Φλωριανού Ελένη - Καμπάλιος Γιώργος- Αγγελάκου Δέσποινα

ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ:

  • Αρχαία από μετάφραση, «Ελένη» Ευριπίδη, Γ΄ γυμνασίου
  • Αρχαία γενικής παιδείας, «Αντιγόνη» Σοφοκλή, Β΄ λυκείου

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 2 ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:

  • Προτζέκτορας, συνδεση wifi στην τάξη, laptop
  • 6 χρωματιστά χαρτόνια, ένας πίνακας ανακοινώσεων.

ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

Η παιγνιώδης μάθηση δρα υποστηρικτικά στη μαθησιακή διαδικασία ενισχύοντας τα κίνητρα μάθησης, την ανάληψη πρωτοβουλιών από τους μαθητές, την δημιουργικότητα και την καινοτομία μέσα από ένα ευχάριστο και δημιουργικό περιβάλλον μάθησης. Ιδιαίτερα για τους ενήλικες μαθητές του εσπερινού γυμνασίου- λυκείου, που έρχονται στο σχολείο βραδινές ώρες με συσσωρευμένη την σωματική και ψυχολογική κούραση από τις επαγγελματικές και οικογενειακές υποχρεώσεις της ημέρας, το παιχνίδι ως βιωματική μαθησιακή προσέγγιση και ως μέσο ενίσχυσης της εσωτερικής παρακίνησης στην μάθηση καθίσταται αναγκαίο και αποτελεσματικό στην εκπαίδευση ενηλίκων.

Οι μαθητές παρακολουθούν μια σύντομη και περιεκτική παρουσίαση, (την μετατρέψαμε σε video στο youtube),  που περιλαμβάνει τα βασικά σημεία εισαγωγής στο αρχαίο δράμα. H παρουσίαση γίνεται σε ένα ανάλαφρο, ευχάριστο και χιουμοριστικό τόνο, ώστε να συνάδει με τον γενικότερο παιγνιώδη χαρακτήρα της διδακτικής πρότασης. Προς την κατεύθυνση αυτή η κυριαρχία της εικόνας, η σχετικά γρήγορη εναλλαγή διαφανειών και ο περιορισμός στο ελάχιστο των υπό εμφάνιση γραπτών πληροφοριών ήταν ενδεδειγμένα. Εφιστούμε την προσοχή των μαθητών: οι πληροφορίες που περιέχονται στο video αποτελούν και τις ερωτήσεις στο παιχνίδι που θα ακολουθήσει!!

Στην συνέχεια, οι μαθητές ενημερώνονται για τους κανόνες του παιχνιδιού γνώσεων στο οποίο θα συμμετάσχουν («Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος») και χωρίζονται σε ομάδες. Στην περίπτωσή μας -λόγω των παραπλήσιων ηλικιών των μαθητών- θα χωριστούν ανά τάξη: μια ομάδα η Γ γυμνασίου και μια η Β λυκείου. Θα γίνει προσπάθεια να συμμετάσχουν ενεργά όλοι ανεξαιρέτως οι μαθητές, είτε εκπροσωπώντας την ομάδα τους από την θέση του κύριου παίχτη (θέση στην οποία θα κάθονται εκ περιτροπής όλοι όσοι μαθητές το επιθυμούν) είτε από την πλευρά του κοινού, βοηθώντας τον παίχτη της ομάδας, που μπορεί να αξιοποιήσει τρεις βοήθειες: (ετοιμάζουμε από πριν 3 βοήθειες για κάθε ομάδα σε χρωματιστά χαρτόνια, κάθε ομάδα έχει το δικό της χρώμα- κάθε φορά που μια ομάδα χρησιμοποιεί μια βοήθεια, κατεβάζουμε το αντίστοιχο χαρτόνι από τον πίνακα ανακοινώσεων)

α) την βοήθεια του κοινού (όλοι οι μαθητές της ομάδας με ανάταση χεριών αποφασίζουν ποια απάντηση είναι η σωστή)

β)το τηλέφωνο στο σπίτι (ο παίχτης "καλεί" τηλεφωνικά μόνο ένα μέλος της ομάδας του, που πιστεύει ότι ίσως γνωρίζει την απάντηση)

γ) το 50-50, όπου καλύπτονται 2 από τις 4 απαντήσεις και ο παίχτης επιλέγει την σωστή απάντηση ανάμεσα σε δύο πλέον επιλογές.

Κάθε παίχτης συγκεντρώνει για την ομάδα του ένα χρηματικό ποσό, ανάλογα με το πλήθος των σωστών απαντήσεων που βρήκε. Κερδίζει η ομάδα της οποίας συνολικά οι παίχτες της θα συγκεντρώσουν το υψηλότερο χρηματικό ποσό.

** TO ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟ ONLINE Ε Δ Ω

ΕΠΑΘΛΟ ΝΙΚΗΤΡΙΑΣ ΟΜΑΔΑΣ: κατά τα πρότυπα του αρχαίου ελληνικού δράματος, ένα δάφνινο στεφάνι κι ένα θερμό χειροκρότημα!

ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΟΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ-ΠΑΙΔΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τα βασικά στοιχεία του αρχαίου δράματος (προέλευση, χρόνος παραστάσεων, είδη δράματος, μέρη αρχαίου θεάτρου, διαδικασία δραματικών αγώνων, συντελεστές παράστασης) με έναν ευχάριστο, ελκυστικό και παιγνιώδη τρόπο.
  • Να ενισχυθούν τα εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα μάθησης, στα πλαίσια της άμιλλας που θα αναπτυχθεί μεταξύ των ομάδων.
  • Να ενισχυθούν κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών μέσα από την συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας τους.

Στο τέλος της διαδικασίας μοιράζουμε στους μαθητές φύλλο αξιολόγησης-ανατροφοδότησης, που μπορείτε να βρείτε στο συνημμένο έγγραφο.