ΕΝΟΤΗΤΑ 1 (γ): Δανεικά, μα όχι... αγύριστα!
Διδακτική πρόταση, διάρκειας 1 ώρας. Δημιουργός: Φλωριανού Ελένη. Γλωσσικά δάνεια και αντιδάνεια /αλληλεπίδραση γλωσσών.
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: Στόχος της ενότητας είναι να αντιληφθούν οι μαθητές την διαχρονική αλληλεπίδραση των γλωσσών μέσα από παραδείγματα γλωσσικού δανεισμού. Δίνουμε στους μαθητές ένα φύλλο εργασίας, το οποίο θα επεξεργαστούν ομαδοσυνεργατικά. Υπάρχουν μέσα λέξεις της νέας ελληνικής, που χρησιμοιούμε καθημερινά, και αποτελούν δάνεια από άλλες γλώσσες, όπως τη τούρκικη, την ιταλική, την αλβανική, την γαλλική γλώσσα. Ζητάμε από τους μαθητές να κυκλώσουν όσες λέξεις πιστεύουν ότι αποτελούν ξένα δάνεια και να αφήσουν ακύκλωτες τις λέξεις που θεωρούν ότι είναι 100% ελληνικές. Οι μαθητές εκπλήσσονται, όταν διαπιστώνουν ότι όλες οι λέξεις του πίνακα αποτελούν γλωσσικά δάνεια. Στη συνέχεια, ζητάμε να κυκλώσουν μέσα στο απόσπασμα της ομιλίας Ζολώτα, λέξεις της αγγλικής γλώσσας που έχουν ελληνική προέλευση. Παρουσιάζουμε περιπτώσεις λέξεων που αποτελούν "αντιδάνεια" και εξηγούμε τον όρο. Συζητάμε για την αλληλεπίδραση των γλωσσών μέσα από τον γλωσσικό δανεισμό: εμπλουτίζει ή φτωχαίνει τελικά μια γλώσσα η αλληλεπίδραση αυτή;


