Αρχαία Β γυμνασίου- Ενότητα 2: Το τέχνασμα του Θεμιστοκλή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ- ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 5 ώρες / Δημιουργός: Φλωριανού Ελένη
Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ- ΕΝΟΤΗΤΑ 2 «ΤΟ ΤΕΧΝΑΣΜΑ ΤΟΥ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ»
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
1. Να έλθουν οι μαθητές και μαθήτριες σε επαφή με ένα απλό ιστορικό /αφηγηματικό κείμενο.
2. Να κατανοήσουν το περιεχόμενό του (το ιστορικό γεγονός, στο οποίο αναφέρεται, την προσωπικότητα του πρωταγωνιστή) και να έλθουν σε επαφή με τη χρήση των ιστορικών χρόνων ως τεχνική ιστορικής αφήγησης.
3. Να γνωρίσουν τη διαδικασία σύνθεσης των λέξεων στην α.ε. και να τη συσχετίσουν με τη ν.ε. γλώσσα.
4. Να εξοικειωθούν με την κλίση φωνηεντόληκτων και συμφωνόληκτων ουσιαστικών της γ' κλίσης και να αναγνωρίζουν μέσα σ' ένα κείμενο τους τύπους τους.
5. Να εμπεδώσουν τον σχηματισμό της μέσης φωνής των βαρύτονων ρημάτων και να αναγνωρίζουν ρηματικούς τύπους της οριστικής ενεστώτα, παρατατικού, μέλλοντα μέσης φωνής.
1η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ- ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
- Αναζητήστε στο διαδίκτυο την φράση «σαν σήμερα ναυμαχία Σαλαμίνας» και πατήστε στο πρώτο αποτέλεσμα που εμφανίζει η μηχανή αναζήτησης ή εναλλακτικά, επισκεφτείτε την διεύθυνση https://www.sansimera.gr/articles/837 . Ας θυμηθούμε λίγα ιστορικά στοιχεία για τη ναυμαχία της Σαλαμίνας...
- Ας παρακολουθήσουμε μέσα στην τάξη ένα τρίλεπτο video με ψηφιακή αναπαράσταση της ναυμαχίας της Σαλαμίνας, διαθέσιμο στο: https://www.youtube.com/watch?v=J3fBw-WhNvM
Χωρισμένοι σε ομάδες, συμπληρώνουμε το παρακάτω φύλλο εργασίας:
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟ


Τι νομίζετε ότι απεικονίζει η παραπάνω εικόνα; Ποια φαντάζεστε ότι είναι τα συναισθήματα και οι σκέψεις των ανθρώπων που παρακολουθούν τη ναυμαχία;
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

«Πάταξον μεν, άκουσον δε»
Ποιος είπε αυτή την ιστορική φράση, σε ποιον και για ποιο
λόγο; Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούμε αυτή την φράση στις μέρες μας;
.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ- ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
Προηγείται γλωσσική εξομάλυνση του κειμένου με την βοήθεια του λεξιλογικού πίνακα.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛ. ΒΙΒΛΙΟΥ
· Γιατί οι Πελοποννήσιοι άρχισαν να ξανασκέφτονται ότι έπρεπε να αντιμετωπίσουν τον περσικό στόλο στον Ισθμό της Κορίνθου;
· Ποιο μήνυμα μετέφερε ο Σίκιννος στον Ξέρξη για λογαριασμό του Θεμιστοκλή;
· Πώς αντέδρασε ο Ξέρξης σε όσα του διαμήνυσε ο Θεμιστοκλής;
· Παρατηρήστε τους χρόνους των ρημάτων. Κανονικά σε μια ιστορική αφήγηση, που αναφέρεται σε γεγονότα του παρελθόντος, σε ποιο χρόνο περιμέναμε να μπούνε τα ρήματα; Βλέπετε στο κείμενο κάποιον άλλο χρόνο; Πώς δικαιολογείται η χρήση του;
(Ας θυμηθούμε ένα δικό μας παραμύθι: «Ο κακός λύκος προχώρησε μέσα στο δάσος και έφτασε έξω από το σπιτάκι της μαμάς-κατσίκας. Χτυπάει τότε δυνατά την πόρτα και λέει με γλυκιά φωνή...)
· Να αναφέρετε από τη μυθολογία ή την ιστορία περιπτώσεις τεχνασμάτων που συνέβαλαν αποφασιστικά στην επιτυχή έκβαση ενός σχεδίου.
3η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ: Σύνθεση λέξεων- Προβολή της παρακάτω παρουσίασης και ασκήσεις σχολικού βιβλίου
4η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ: Σχηματισμός οριστικής μέσης φωνής βαρύτονων ρημάτων / ομαδοσυνεργατική: αναγνώριση ρημάτων μέσης φωνής του κειμένου.
5Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ: Κλίση φωνηνετόληκτων και ημιφωνόληκτων ουσιαστικών γ΄κλισης- ασκήσεις σχολικού βιβλίου. / ομαδοσυνεργατική: αναγνώριση ουσιαστικών του κειμένου
ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΤΕΒΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΑ ΣΥΝΗΜΜΕΝΑ ΕΓΓΡΑΦΑ