Αρχαία Β γυμνασίου-Ενότητα 9: Μαθαίνω για τους Ολυμπιακούς αγώνες μέσα από αρχαία αγγεία

2023-03-17

Διδακτική πρόταση διάρκειας 2 ωρών / Δημιουργός: Φλωριανού Ελένη. 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ: Στην διδασκαλία της ενότητας 9, που αναφέρεται στην ιστορία της Καλλιπάτειρας, και στα πλαίσια της καλλιέργειας της αρχαιογνωσίας, φέρνουμε τους μαθητές σε επαφή με την κορυφαία, πανελλήνια (στο παρελθόν) και παγκόσμια (σήμερα) αθλητική διοργάνωση, τους Ολυμπιακούς αγώνες. Παρουσιάζουμε με συντομία την ιστορία των ολυμπιακών αγώνων, καθώς και βασικές έννοιες που σχετίζονται με αυτούς, όπως τους "Ελλανοδίκες" και την "εκεχειρία", και προβληματιζόμαστε στο γιατί ήταν οι αγώνες γυμνικοί. Στη συνέχεια, καλλιεργούμε τον οπτικό και ιστορικό γραμματισμό των μαθητών μέσα από την παρατήρηση και αξιοποίηση παραστατικών πηγών και συγκεκριμένα, αρχαίων ελληνικών αγγείων που απεικονίζουν ολυμπιακά αθλήματα. Ζητάμε από τους μαθητές να παρατηρήσουν τα αγγεία και να ονομάσουν το άθλημα που απεικονίζεται. Οι μαθητές ανακαλούν προϋπάρχουσες γνώσεις, εμπειρίες και εικόνες από την σύγχρονη αθλητική ζωή, τα συσχετίζουν με την εικονογράφηση των αγγείων και οδηγούνται στην ανακάλυψη των ολυμπιακών αθλημάτων στην αρχαιότητα.Επειδή ορισμένα αθλήματα είχαν διαφορετικούς κανόνες στο παρελθόν (π.χ. άλμα), ή δεν υπάρχουν πλέον καθόλου σήμερα (π.χ. αγώνας δρόμου "οπλίτης") ακολουθεί η προβολή ενός σύντομου video  στο οποίο -με την τεχνική του animation- "ζωντανεύουν" οι εικονογραφήσεις των αγγείων και βλέπουν τον τρόπο με τον οποίο γινόταν το κάθε άθλημα. Συσχετίζουν και συγκρίνουν το αρχαίο "πένταθλο" με το μοντέρνο πένταθλο, μαθαίνουν τον συμβολισμό της ολυμπιακής σημαίας και το παγκόσμιο μήνυμα συναδέλφωσης και ειρήνης που περνά, ενώ γίνεται μια πρώτη επαφή με την ιστορία του Διαγόρα του Σάμιου και της Καλλιπάτειρας (με τον πρώτο μέσα από το ομώνυμο σύμπλεγμα αγαλμάτων στην Ρόδο και με το δεύτερο μέσα από το ομώνυμο ποίημα του Μαβίλη). Με αφορμή το ποίημα του Μαβίλη, συζητάμε για την δόξα και τις τιμές που απολάμβαναν οι ολυμπιονίκες, σε μια διαχρονική συνεξέταση.  Προκειμένου να διευκολύνουμε και να καθοδηγήσουμε την ανακάλυψη της γνώσης, έχουμε από την αρχή μοιράσει φύλλα εργασίας στους μαθητές, τα οποία ακολουθούν την δομή του μαθήματος και συμπληρώνονται σταδιακά σε όλη την διάρκεια του δίωρου.  

ΠΑΤΗΣΤΕ ΔΕΞΙΑ ΤΟ ΒΕΛΑΚΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ SLIDESHOW

ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΤΩΡΑ ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ VIDEO ΝΑ "ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΥΝ" ΟΙ ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΑΓΓΕΙΑ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΑΠΟ ΤΑ ΣΥΝΗΜΜΕΝΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (η παρουσίαση περιέχει κινήσεις, που ενεργοποιούνται με "κλικ" στην λειτουργία F5- προβολής)