Οι λέξεις, τα χρώματα και η χημεία του έρωτα

2023-02-19

Οι διαφορετικές πτυχές του ερωτικού βιώματος μέσα στην ποίηση, στην ζωγραφική, στην μυθολογία, στην θεολογία και στην... χημεία! Διάρκεια: 4 ώρες- Δημιουργός: Φλωριανού Ελένη

Η διδακτική πρόταση εφαρμόστηκε σε συνδιδασκαλία Γ΄ γυμνασίου και Α΄ λυκείου (σε εσπερινό γυμνάσιο με λυκειακές τάξεις) και με την συνεργασία του θεολόγου,  κου Ιωαννίδη Γιώργου, και της χημικού του σχολείου μας, κυρίας Τσώτα Βασιλικής,  στις 14 Φλεβάρη, με αφορμή τον εορτασμό του Αγίου Βαλεντίνου. Βασίζεται στην ολιστική, διαθεματική και βιωματική μάθηση- λόγω περιορισμένου χρόνου και μεγάλης έκτασης του θέματος δεν εφαρμόσαμε ομαδοσυνεργατικές πρακτικές με φύλλα εργασίας, αλλά η διδακτική πρόταση βασίστηκε σε μια παρουσίαση και στον κατευθυνόμενο διάλογο, με ερωτήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας σύμφωνα με την ταξινόμηση του Bloom (ερωτήσεις κατανόησης, εφαρμογής, ανάλυσης, σύνθεσης, αξιολόγησης) και με ασκήσεις δημιουργικής γραφής, που μπορούν να ανατεθούν στο σπίτι, με ελεύθερη επιλογή των μαθητών,  αν ο διαθέσιμος χρόνος εφαρμογής της πρότασης είναι περιορισμένος. 

Νεοελληνική Λογοτεχνία Γ' γυμνασίου - Α΄ λυκείου

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να προσεγγίσουν οι μαθητές την ερωτική ποίηση ολιστικά και διαθεματικά, σε σχέση με την εικαστική τέχνη, την μυθολογία, την αρχαία ελληνική γραμματεία, την θεολογία και την επιστήμη της χημείας. 
  • Να καλλιεργήσουν τον οπτικό και κριτικό γραμματισμό μέσα από την παρατήρηση, την ανάλυση, τον συσχετισμό και τον παραλληλισμό ερωτικών ποιημάτων με γνωστά έργα ζωγραφικής. 
  • Να συνειδητοποιήσουν τον εμπορικό χαρακτήρα της γιορτής του Αγίου Βαλεντίνου και να γνωρίσουν τους αντίστοιχους ορθόδοξους αγίους και την δράση τους. Να γνωρίσουν της διαφορετική διάσταση της έννοιας του έρωτα μέσα από την χριστιανική οπτική. 
  • Να αξιοποιήσουν προσωπικά βιώματα και εμπειρίες, προκειμένου να προβληματιστούν και να ερμηνεύσουν έργα τέχνης (λογοτεχνικά και εικαστικά) και να δουν πώς αυτά σχετίζονται με την δική τους καθημερινότητα. (έμφαση στον κριτικό γραμματισμό και στην θεωρία της αναγνωστικής ανταπόκρισης)
  • Να παρατηρήσουν και να κατανοήσουν καλύτερα ανθρώπινες συμπεριφορές που σχετίζονται με τον έρωτα, οικείες από την καθημερινή εμπειρία,  μέσα από τα πορίσματα της επιστήμης της χημείας.( Έμφαση στην βιωματική μάθηση.)
  • Να ανακαλύψουν τις ποικίλες, διαφορετικές και συχνά αντιφατικές εκφάνσεις του ερωτικού βιώματος και την αναπαράστασή τους στην ερωτική ποίηση και την ζωγραφική. 
  • Να εκφραστούν οι μαθητές δημιουργικά μέσα από ασκήσεις δημιουργικής γραφής, με αφορμή τα ερωτικά ποιήματα. 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ

Επιλέξτε μια από τις παρακάτων ασκήσεις:

  • Οι αρχαίοι φαντάζονταν τον έρωτα ως ένα μικρό, σκανδαλιάρικο, γυμνό παιδί που κρατάει τόξο και βέλη και έχει φτερά. Αν ήσασταν εσείς ζωγράφος, με ποια άλλη μορφή θα θέλατε να αναπαραστήσετε τον έρωτα; Ζωγραφίστε ή περιγράψτε το δημιούργημά σας και δικαιολογήστε γιατί του αποδώσατε αυτά τα χαρακτηριστικά.   
  • Διαλέξτε μια στροφή του ποιήματος "Μόνο γιατί μ΄ αγάπησες" που θα ταίριαζε να απαγγείλει στον αγαπημένο της η γυναίκα του πίνακα του Klimt "Το φιλί". Γράψτε μια δική σας στροφή (σε ελεύθερο ή παραδοσιακό στίχο) που θα μπορούσε να της απαγγείλει ως απάντηση ο άντρας του πίνακα, με ανάλογο περιεχόμενο.  Μπορείτε να "δώσετε φωνή" στον πίνακα, αν θέλετε, μέσα από την δωρεάν ψηφιακή εφαρμογή "ThingLink"
  • Με αφορμή του ποίημα του Χριστιανόπουλου "Η θάλασσα", γράψτε ένα ποίημα (σε ελεύθερο ή παραδοσιακό στίχο) που να ξεκινάει με τον στίχο "Ο έρωτας είναι σαν...". Προσπαθήστε να αναπτύξετε την παρομοίωση, εντοπίζοντας τις ομοιότητες ανάμεσα στα 2 στοιχεία. 
  • Επιλέξτε όποιο ποίημα θέλετε, από αυτά που είδαμε, και αντιγράψτε το σε μια σελίδα του Word. Στην συνέχεια, εμπλουτίστε το ποίημα με "εισαγωγή υπερσυνδέσμου" με εικόνες-πίνακες ζωγραφικής ή φωτογραφίες που θα βρείτε στο διαδίκτυο και πιστεύετε ότι "οπτικοποιούν" το περιεχόμενο κάποιων στίχων. Εναλλακτικά: δημιουργήστε μια παρουσίαση (p.point) με εικόνες, στίχους του ποιήματος και μουσική επένδυση. 


Κατεβάστε την παρουσίαση από το συνημμένο έγγραφο