Διδακτική πρόταση στην "Αντιγόνη"- Α επεισόδιο (μονόλογος Κρέοντα): Θεατρικό αναλόγιο

2022-11-28

Διδακτική πρόταση που στηρίζεται σε ερμηνευτική προσέγγιση με κατευθυνόμενο διάλογο και θεατρικό αναλόγιο από τους μαθητές. Δημιουργός: Φλωριανού Ελένη

Α΄ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ- ΣΚΗΝΗ ΠΡΩΤΗ / ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

· Ποιες πληροφορίες δίνει ο χορός για τον Κρέοντα, πριν την είσοδο του τελευταίου στην σκηνή; Ποιες υπόνοιες δημιουργούνται σχετικά με όσα θα ακολουθήσουν;

· Από ποιο σημείο βγαίνει ο Κρέων στην σκηνή; Πώς φαντάζεστε την ενδυμασία του;

· Να χωρίσετε τον μονόλογο του Κρέοντα σε ενότητες και να δώσετε έναν τίτλο στην καθεμιά.

· Στην ρητορική τέχνη (την οποία ο Σοφοκλής γνώριζε μέσα από την επίδραση που του άσκησαν οι σοφιστές) στόχος ενός προϊμίου είναι να κερδίσει ο ρήτορας την εύνοια των ακροατών του. Με ποιο τρόπο προσπαθεί να το πετύχει αυτό ο Κρέων στο ξεκίνημα της ομιλίας του; Πού αποβλέπει με τις επισημάνσεις που κάνει;

· Ποιες αρετές του ηγέτη τονίζει ιδιαίτερα στις προγραμματικές δηλώσεις του ο Κρέοντας; Πιστεύετε ότι αυτές οι αρετές εξακολουθούν να είναι ζητούμενο και για τους σημερινούς ηγέτες;

· Ποιες είναι οι αποφάσεις του Κρέοντα για τα δύο νεκρά αδέλφια και με ποια επιχειρήματα τις στηρίζει;

· Να σχολιάσετε την λειτουργία του ασύνδετου σχήματος στο χωρίο που αφορά τις αποφάσεις για την μεταθανάτια τύχη των 2 αδελφών.

· Συμφωνεί ο χορός και επιδοκιμάζει τις αποφάσεις του Κρέοντα ή όχι; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.

· Να σκιαγραφήσετε τον χαρακτήρα του Κρέοντα μέσα από τον μονόλογό του. Προσέξτε ιδιαίτερα την επανάληψη της προσωπικής αντωνυμίας «εγώ» και την επαναλαμβανόμενη χρήση της οριστικής έγκλισης.

ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΑΝΑΛΟΓΙΟ

Δείτε την απόδοση του μονολόγου από τον Κώστα Καζάκο, από την θεατρική παράσταση του Μίνωα Βολανάκη, Θέατρο Δωδώνης, 1995, στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=9mDnvsfsDA8

· Σε ποια σημεία του κειμένου ο ηθοποιός αυξάνει την ένταση της φωνής του; Ποια συναισθήματα εκφράζει; Θεωρείτε ότι υπάρχουν κάποια σημεία του κειμένου στα οποία θα μπορούσε να αποδώσει το συναισθηματικό κλίμα με έναν διαφορετικό τρόπο; Αν ναι, τι προτείνετε και για ποια σημεία; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

· Ένας ή περισσότεροι μαθητές να αναλάβουν να διαβάσουν τον μονόλογο (ως θεατρικό αναλόγιο) λαμβάνοντας υπόψη τις σκηνοθετικές οδηγίες που έδωσαν οι μαθητές στην προηγούμενη ερώτηση. 

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ ΕΓΓΡΑΦΟ