Σενάριο: Δραματοποίηση διηγήματος Παπαδιαμάντη

2022-11-19

Οι μαθητές διασκευάζουν σε θεατρικό κείμενο το διήγημα του Παπαδιαμάντη "Το χριστόψωμο", με σκοπό να το ανεβάσουν στην σκηνή του σχολείου. Διάρκεια: 8 ώρες- Εργασία ομαδοσυνεργατική- Δημιουργός: Φλωριανού Ελένη

ΣΤΟΧΟΙ:

Να είναι σε θέση οι μαθητές:

-Να αναγνωρίζουν τα στοιχεία θεατρικότητας που υπάρχουν στο παπαδιαμαντικό έργο (δραματικός χρόνος και τόπος, διάκριση ενοτήτων δράσης, στοιχεία πλοκής, χαρακτήρες, συγκρούσεις, τραγικότητα ηρώων, δραματικά απρόοπτα, στοιχεία προοικονομίας κ.α.), καθώς και την λειτουργία που επιτελούν μέσα στο έργο.

-Να εξοικειωθούν με την λειτουργία αφηγηματικών τεχνικών μέσα σε ένα λογοτεχνικό κείμενο (είδος αφηγητή, χρονική σειρά και διάρκεια, εναλλαγή αφηγηματικών τρόπων).

- Να μπορούν να οργανώνουν τον σκηνικό χώρο με δημιουργικούς αυτοσχεδιασμούς που σχετίζονται με το σκηνικό, τα σκηνικά αντικείμενα, τον φωτισμό, την ενδυματολογία των χαρακτήρων, την μουσική υπόκρουση. 

-Να μπορούν να οργανώνουν τον δραματικό χρόνο επιλέγοντας με δημιουργικούς αυτοσχεδιασμούς τον τρόπο με τον οποίο θα αποδοθούν επί σκηνής αναδρομικές αφηγήσεις (σκηνές στο παρελθόν).

- Να εξοικειωθούν με τους αναβαθμούς της παπαδιαμαντικής γλώσσας (αρχαιοπρεπής γλώσσα στις περιγραφές, πιο "ανάλαφρη" καθαρεύουσα με στοιχεία δημοτικής στις αφηγήσεις, απλή δημοτική με σκιαθίτικους ιδιωματισμούς στους διαλόγους) και να συνδέσουν την απλή, δημοτική γλώσσα των διαλογικών μερών με την συνθήκη αληθοφάνειας των ηρώων.   

- Να είναι σε θέση να μετασχηματίζουν δημιουργικά τόσο κάποια αφηγηματικά μέρη όσο και τα διαλογικά μέρη σε διαλόγους γραμμένους στο τοπικό, γλωσσικό ιδίωμα της Καλύμνου. 

-Να συνεργαστούν για την οργάνωση "ανεβάσματος" ενός θεατρικού έργου επί σκηνής, μοιράζοντας ρόλους και αρμοδιότητες (φωτισμός, σκηνογραφία, ενδυματολογία, μακιγιάζ, μουσική, σκηνοθεσία, ρόλοι, αφήγηση).

-Να απολαύσουν τόσο το παπαδιαμαντικό έργο όσο και την μαγική διαδικασία της δραματοποίησής του. 

Δείτε στα συνημμένα έγγραφα τις απαντήσεις των μαθητών στα παραπάνω φύλλα εργασίας, καθώς και το τελικό αποτέλεσμα της θεατρικής διασκευής του παπαδιαμαντικού διηγήματος.. Ακόμα, δείτε το φύλλο αξιολόγησης της διδακτικής πρακτικής, που μοιράζουμε στο τέλος της διαδικασίας στους μαθητές, κυρίως για δική μας ανατροφοδότηση.