"Το ποτάμι" του Σαμαράκη με θεατρικό παιχνίδι

2023-12-13

Διδακτική πρόταση διάρκειας 2 ωρών- Εφαρμογή τεχνικών εκπαιδευτικού δράματος στη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Δημιουργός: Φλωριανού Ελένη.

Το εκπαιδευτικό δράμα είναι μι μορφή θεατρικής τέχνης με καθαρά παιδαγωγικό χαρακτήρα. Μπορεί να αξιοποιηθεί ως μέσο για τη διδασκαλία διαφόρων μαθημάτων του προγράμματος σπουδών. Ιδιαίτερα χρήσιμο για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και της βαθύτερης κατανόησης των σκέψεων, των συναισθημάτων, των αξιών και των κινήτρων συπεριφοράς των λογοτεχνικών χαρακτήρων. 

Τα οφέλη του εκπαιδευτικού δράματος στη διδακτική πράξη είναι πολλαπλά:

  • ´Οι μαθητές μαθαίνουν με διαφορετικούς τρόπους- Καλλιέργεια πολλαπλής νοημοσύνης: χωροταξική/παραστατική, γλωσσική, κιναισθητική, διαπροσωπική, ενδοπροσωπική, υπαρξιακή, συναισθηματική νοημοσύνη. 
  • ´Μέσα από την κοινωνική αλληλεπίδραση και τις συμβολικές μεταμορφώσεις στο παιχνίδι κατακτούνται υψηλότερες δομές νόησης. 
  • ´Βαθύτερη κατανόηση του εαυτού μας και του κόσμου που μας περιβάλλει ´ Ανάπτυξη όλων των μέσων έκφρασης (φωνή, σώμα, λόγος) 
  • ´Καλλιέργεια ψυχοπνευματικών δυνάμεων: παρατηρητικότητας, φαντασίας, κριτικής σκέψης, ενσυναίσθησης ´
  • Ενδυνάμωση κοινωνικών δεξιοτήτων: συνεργασίας, επικοινωνίας, αυτοπειθαρχίας, αποδοχής του διαφορετικού, ικανότητας επίλυσης προβλημάτων. Ο μαθητής βιώνει μια ατομική και συλλογική εμπειρία, συνεργάζεται και αποκτά την αίσθηση της κοινωνικής ευθύνης. 
  •  ´Ως μέσο διδασκαλίας αποσκοπεί στην κατάκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων με τρόπο ελκυστικό, παιγνιώδη, βιωματικό, ανακαλυπτικό και ενεργητικό.


Στη συγκεκριμένη διδακτική πρόταση (λογοτεχνικό κείμενο: "Το ποτάμι" του Σαμαράκη) αξιοποιήσαμε δύο τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος: την "ανακριτική καρέκλα" και τον "διάδρομο της συνείδησης".